همه چیز درباره شستشوی ملحفه!

شستشوی-ملحفه-رونختی

در اکثر خانه ها ما هر یک یا دو ماه (و یا حتی بیشتر) ملحفه ، روتختی‌ و دیگر موارد مرتبط به سرویس خواب را می‌شوییم.

احتمالا تصور داریم که چون مثل لباس‌های روزمره از آنها استفاده نمیکنیم، خیلی هم کثیف نمیشوند.

این تصور کاملا اشتباه است و اگر این به این صورت فکر میکنیم، احتیاج به تغییر داریم. در ادامه این مقاله بهترین راه های شستشوی انواع ملحفه را در اختیارتان قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

۱- بهترین زمان شستشوی ملحفه و روبالشی

باید توجه کنیم که سرویس خواب (شامل روبالشی، ملحفه و ..) باید حداقل هر دو هفته یک بار شستشو یا خشکشویی شود. در بعضی موارد، مثلا مانند زمان شیوع ویروس کرونا، وقتی که شخصی در خانواده بیمار هست، لازم است به منظور جلوگیری از گسترش میکروب‌ها، هر یک روز در میان روتختی را بشوییم. این موضوع کمک میکند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

نکته خیلی مهم در نظافت سرویس خواب این هست که حتی اگر ملحفه ها کثیف به نظر نیایند، سلول‌های مرده پوست می‌‌توانند انواع خزنده‌ها را جذب کند. به عنوان مثال ساس به راحتی در ملحفه و تشک میتواند رشد کند.

زمان شستشوی ملحفه و روتختی به ویژگی‌های خود محصول، فصل سال، نیازهای شما و میزان استفاده مرتبط است. اما در اصول کلی، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

۱. فصل سال: معمولاً در ابتدای فصل‌های گرم (بهار و تابستان) مناسب‌ترین زمان برای شستشوی ملحفه‌ها است زیرا در این زمان‌ها گرمای بالا می باشد و محیط ملحفه برای رشد باکتری‌ها مناسب می ‌باشد و باید در حفظ نظافت مکان استراحت و خواب وسواس بیشتری به خرج داد. به طور کلی روتختی‌ها که به صورت معمولی برای خواب روزانه استفاده می‌شوند، بهتر است هر ۱ تا ۲ هفته یک بار شسته شوند.
۲. نحوه استفاده: اگر ملحفه به عنوان پوشش فصلی استفاده شود، باید بیشتر شستشو دهید. اگر به عنوان لایه زیرین (مثلاً زیر لحاف) استفاده شود، شاید کمتر نیاز به شستشو داشته باشد.

توجه کنید: مطمئن شوید که روتختی از جنس قابل شستشو و مطابق با دستورات شستشوی برچسب استفاده می‌شود.

شستشوی روتختی و ملحفه واقعا سخت نیست (رو بالشتی‌ها را فراموش نکنید). فقط آنها را در ماشین لباسشویی بیاندازید و با مواد شوینده(ترجیحا مایع لباسشویی) و با آب ۳۰-۴۰ درجه بشویید. این حرارت باعث میشود تا میکروب‌ها از بین بروند و آسیبی به چاپ و پارچه ملحفه خوشخواب شما وارد نشود.

در زمان شستشوی سرویس خواب، استفاده از نرم‌کننده با عطر و رایحه مناسب، میتواند به داشتن یک تخت خوش‌بو هم کمک کند.

 

  خرید انواع ملحفه روتختی تک/دونفره با گارانتی ۷روزه مهلت تست

۱-۲- نحوه شستشوی روتختی پنبه ای:

یکی از مزیت و ویژگی های این محصول پرطرفدار این است که علاوه بر محافظت از تشک در برابر کثیف شدن، باعث گردش هوا در تشک خواهد شد. بنابراین شما احساس تعریق نخواهید کرد.

در حقیقت از خیس شدن و تعریق بدن جلوگیری می کند، بنابراین می توان گفت از لحاظ بهداشتی مناسب می باشد و از ورود باکتری بر روی سطح جلوگیری می کند.

بهترین راه برای شستشوی روتختی های پنبه ای و شستشوی ملحفه و روتختی کتان به خاطر اینکه در حالت و رنگ اولیه باقی بماند، باید به صورت جداگانه با آب سرد شسته شوند و همچنین باید مواظب باشید که از شوینده های بی کیفیتی که به راحتی می توان به این روتختی ها آسیب برساند، استفاده نکنید.

چرا رنگ پارچه تو شستشو میرود؟

۲- چرا توصیه می شود سرویس لحاف روتختی به وسیله ماشین‌های خشکشویی انجام شود؟

شستشوی خانگی در ماشین لباسشویی سرویس خواب، مخصوصا مواردی مثل پتو و لحاف،

باعث میشود خیلی زود بافت این منسوجات آسیب ببیند.

جهت افزایش طول عمر پتو، لحاف، روتختی‌ یا ملحفه خوشخواب گران‌قیمت ، حتما از سرویس خشکشویی استفاده کنید.

خشکشویی علاوه بر کاهش مصرف آب، باعث افزایش طول عمر منسوجات نسبت به شرایط شستشوی خانگی میشود.

در سرویس خشکشویی، از ماده‌ای به نام پرکلرواتیلن یا تتراکلرواتن به جای آب استفاده میشود. این ماده علاوه بر حفظ بافت پارچه و منسوجات و کمک به تثبیت رنگ آنها، باعث ضد عفونی کردن ملحفه نیز می شود.

کلیه محصولات دواج دارای ضمانت ماندگاری رنگ و بافت می باشند ولی برای افزایش طول عمر محصولات خریداری شده میتوانید از نکات یاد شده در این مقاله بهره ببرید.

شستشوی-ملحفه

۳- نکات لازم برای شستشو ملحفه سفید

۴ نکته برای شستشوی ملحفه سفید

  1. پیش از شستشوی ملحفه سفید، برچسب راهنمای آن را مطالعه کنید. این برچسب کمک می‌کند تا دمای مناسب ملحفه را بشناسید و بافت پارچه سالم باقی بماند.
  2. پیش از شستشوی ملحفه سفید، حتما لکه روی آن را با روش‌های مناسب پاک کنید. در غیر این صورت لکه روی ملحفه ثابت باقی می‌ماند.
  3. اگر در پاک کردن لکه ملحفه سفید تردید دارید، یا اطلاعی ندارید، حتما ملحفه را به یک خشکشویی مطمئن بسپارید.
  4. در صورتی که بافت پارچه ملحفه سفید آسیب نبیند، می‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید.

شستشوی ملحفه

۴- راه حل پاک کردن لکه زرد از روی ملحفه سفید

یکی از مشکلات ملحفه سفید، ایجاد لکه زرد روی آن است.

در صورتی که ماده سفیدکننده به ملحفه آسیب نمی‌رساند، می‌توانید از مقداری سفیدکننده استفاده کنید.

برای اطمینان از این کار، کافیست مقداری ماده سفیدکننده به گوشه ملحفه بزنید، در صورتی که ملحفه سالم باقی ماند، می‌توانید لکه زرد را با سفیدکننده پاک کنید.

با این حال در صورتی که به ماده شوینده سفیدکننده حساسیت دارید، می‌توانید از سرکه سفید و جوش شیرین در شستشوی ملحفه سفید بهره‌مند شوید.

جوش شیرین و سرکه سفید، نه تنها ملحفه را تمیز و سفید می‌کند، بلکه حساسیت کمتری نسبت به شوینده‌های شیمیایی ایجاد می‌کند.

 

پس از شستشوی ملحفه سفید، آن را مقابل نور مستقیم خورشید آویزان کنید. در این صورت نه تنها ملحفه به سرعت خشک می‌شود، بلکه نورخورشید باعث از بین رفتن میکروب‌ و آلودگی روی ملحفه می‌شود.

۵- شستشوی ملحفه و روتختی کتان چگونه است؟

از زمان گذشته تا به امروز از پارچه های جنس کتان یا الیاف کاملاً طبیعی جهت دوخت ملحفه و روتختی استفاده می شود. بنابراین آگاهی از طرز صحیح شستشوی ملحفه و روتختی بسیار واجد اهمیت بوده و الزامیست مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد.

انتخاب یک شیوه ی نادرست در شستشوی ملحفه و روتختی موجب خراب شدن تار و پود ملحفه و روتختی می شود. به گونه ای که بعد از شستن روتختی کاملاً فرم و رنگ اولیه خود را به طور حتم  می توان گفت از دست خواهد داد.

مناسب ترین روش جهت شستشوی ملحفه و  روتختی کتان در منزل، شستشوی آن با ماشین لباسشویی می باشد. بنابراین برای انجام این کار بایستی تنظیمات لباسشویی را روی دور پایین و همچنین دمای ۴۰ درجه تنظیم کنید. آب گرم، موجب تغییر رنگ و همچنین تغییر فرم روتختی می شود، ولی برای شستشوی این جنس ملحفه و روتختی شما می توانید مقدار بسیار کمی دما را بیشتر یا به عبارتی زیادتر کنید.

چگونه روتختی را بشوریم رنگ نده؟

 

۶-چرا رنگ ملحفه می رود؟ راه های جلوگیری از بی رنگ و رو شدن روتختی در شستشو

یکی از دلایل از بین رفتن رنگ ملحفه و یا زرد شدن آن می توان گفت، شستشوی ملحفه و روتختی کتان همراه با لباس های دیگر است که موجب رنگ دهی لباس ها بر روی ملحفه می گردد.

شستن ملحفه های رنگ روشن و سفید بهتر است به صورت جداگانه باشد. گاهی اوقات ملحفه‌ها به علت بدون استفاده ماندن روتختی بعد از مدتی دچار لک و رنگ آن خود بخود از بین میرود.

یکی از نکات حائز اهمیت در رابطه با این موضوع ( شستشوی ملحفه و روتختی کتان) برای جلوگیری از بی رنگ و رو شدن روتختی، استفاده از دستگاه  لباسشویی جهت شستشوی روتختی میباشد.

چنانچه امکان استفاده از این دستگاه را ندارید باید چندین بار در طی چند مرحله عمل آبکشی را حتما انجام دهید ،همچنین از مواد شوینده  خیلی کمی استفاده کنید. ملحفه و روتختی را با صابون و آب گرم بشویید و همچنین بگذارید درون خشک کن به طور کامل خشک شود و از درجه حرارت کم یا متوسط استفاده کنید.

۷-چگونه لکه خون را از روی روتختی پاک کنیم؟

۱. عملیات سریع: هر چه سریعتر به پاک‌سازی لکه پرداخته شود، احتمال موفقیت بیشتری دارید.

۲. استفاده از آب سرد: از آب سرد در مکان شستشو استفاده کنید و لکه خون را بشویید.

۳. صابون خفیف رقیق: از صابون خفیف استفاده کنید و به دقت لکه را با آن بشویید.

۴. خشک کردن: ملحفه را به آفتاب بگذارید تا خون رفته و لکه از بین برود. از خشک کن برای خشک کردن نهایی استفاده نکنید تا لکه نفوذی از بین برود.

اگر لکه خون خشک شده باشد:
۱. پخش کردن آب سرد و نرم: قبل از هر چیز، ملحفه را در آب سرد بنشیناند تا لکه خون آب بگیرد. این روش ممکن است زمان‌بر باشد.

۲. استفاده از محلول‌های پاک‌کننده لکه: اغلب محلول‌های پاک‌کننده لکه می‌توانند به شما کمک کنند. از این محصولات برای پاک‌سازی لکه خون استفاده کنید و دستورات روی بسته را رعایت کنید.

 

دراینجا بخوانید:

۵ راز شگفت انگیز که برای خرید پارچه باید بدانید!

۱۰دلیل برای شستن زود به زود ملحفه تخت

2 دیدگاه برای “همه چیز درباره شستشوی ملحفه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *