صفر تا ۱۰۰ آموزش دوخت انواع روتختی و ملحفه

صفر تا 100 آموزش دوخت انواع روتختی و ملحفه

اگر با آموزش دوخت ملحفه آشنا شوید متوجه می گردید که دوخت ملحفه بسیار آسان است. پارچه های زیادی را در بازار مشاهده می کنید که هر یک از آنها برای دوخت ملحفه مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به سایزی که مد نظرتان است می توانید یکی از پارچه های مناسب را برای دوخت انتخاب کنید.
شما می توانید با دریافت نکاتی که مربوط به آموزش دوخت کاور لحاف است، بهترین ملحفه را برای روتختی دونفره و تک نفره بدوزید و از دوخت خود لذت ببرید. در این مطلب آموزش دوخت کاور تشک زمینی، کشدار و زیپی را نیز به شما یاد می دهیم. همچنین شما می توانید تفاوت روتختی و لحاف را در این مطلب یاد بگیرید.

۱-دوخت ملحفه های کشدار

مراحل آموزش دوخت ملحفه روتختی کشدار

فیلم توضیح ملحفه های کشدار تولید شده در دواج 

برخی از مهمترین مراحلی که مربوط به آموزش دوخت ملحفه هستند و باید آنها را یاد بگیرید عبارتند از :

 

  1. اندازه گیری اصولی ابعاد تشک

یکی از مهمترین نکاتی که در آموز دوخت کاور لحاف و ملحفه اهمیت دارد، بررسی اندازه پارچه می باشد. با توجه به این مسئله که پارچه های مخصوص ملحفه در اندازه های متفاوتی تولید می شوند، باید قبل از خرید پارچه، ارتفاع، طول و عرض آنها را به درستی اندازه بگیرید. زمان خرید پارچه های ملحفه باید به این مسئله که پارچه ها جهت دار هستند توجه داشته باشید. اگر طول تشک ۲۰۰ سانت و عرض آن ۹۰ سانت است باید طول ملحفه ۲۵۰ و عرض آن ۱۴۰ باشد. در صورتی که فکر می کنید پارچه بعد از مدتی آبرفت خواهد داشت، باید ۱۰ سانت پارچه بیشتری خریداری نمایید.

ملحفه کشدار مدل سنگی ماربل

نمونه ملحفه های کشدار دوخته شده در دواج

  1. برش ملحفه

در آموزش دوخت کاور تشک یکی دیگر از نکاتی که اهمیت دارد، برش ملحفه است. در صورتی که پارچه نخی را برای دوخت ملحفه انتخاب کرده اید باید آن را درون آب بیندازید. بعد از آن می توانید طبق اندازه هایی که در بالا معرفی کردیم، برش ملحفه را انجام دهید.

از گوشه های ملحفه باید یک مربع را خالی نمایید. طول ضلع مربع که خالی کرده اید باید با ارتفاع و بلندی تشک، هماهنگ باشد. ضلع های پهلو را می توانید از دو طرف روی یکدیگر بگذارید، پس از آن با استفاده از متر باید دو طرف را به اندازه ۵ سانت علامت گذاری کنید. خطی که ایجاد می کنید را باید به صورت درز، چرخ نمایید و اضافه آن را با قیچی ببرید. با این اقدام گوشه های ملحفه به صورت مربع خارج می گردند.

آموزش دوخت ملحفه کشدار

۲-آموزش دوخت ملحفه و کش دوزی اطراف ملحفه

در آموزش دوخت ملحفه تشک تخت باید نحوه کش دوزی را هم به خوبی یاد بگیرید. بعد از اینکه درزها را دوختید باید ۴ گوشه را به اندازه ارتفاع تشک تخت، کشدوزی کنید. اندازه ارتفاع تشک را باید در نظر بگیرید و ۵ سانتی متر هم به آن اضافه کنید که به طور معمول این اندازه ۲۵ سانتی متر می شود. به طور کلی باید بدانید که هر یک گوشه باید ۵۰ سانتی متر کشدوزی شود. این اندازه را باید از دو ظرف به درستی علامت بزنید. برای ۵۰ سانت کشدوزی گوشه های ملحفه به کش نیاز دارید که اندازه آن باید نصف مقدار ۵۰ سانت باشد. ۲۵ سانتی متر کش را نیاز است که به ۵۰ سانتی متر گوشه های وصل کنید.

برای دوخت ملحفه روتختی دونفره و تک نفره باید لبه پارچه ملحفه را دو تا بزنید و سپس آن را چرخ کنید. زمانی که به محل علامت گذاری دوخت کش رسیدید کش را باید داخل لبه پارچه بگذارید. چرخ باید یک بار رفت و برگشت روی لبه برود. زمانی که سوزن درون کار است باید بخش به بخش کش را بکشید و بدوزید. قسمت میانی کش باید به بخش میانی درز، سنجاق شود تا چین یکنواختی در تمامی قسمت ها ایجاد گردد.

۳-آموزش دوخت ملحفه زیپی

اگر آموزش دوخت ملحفه زیپ دار را یاد بگیرید بدون شک، می توانید از دوخت این ملحفه و در عین حال از آن برای دوخت کاور لحاف نیز استفاده کنید .

بسیاری از افراد مایل هستند ملحفه های روتختی شان زیپ دار باشد تا به راحتی بتوانند آنها را از درون تشک خارج نمایند. تفاوت روتختی و لحاف زیاد است، در واقع شما برای روتختی باید ملحفه هایی که کش دار هستند را بدوزید. برای تشک های مهمان می توانید ملحفه هایی که زیپی هستند را بدوزید.

نمونه کاور های تشک زمینی دوخته شده در دواج

قیمت کاور تشک زمینی

برخی از مهمترین مراحلی که برای دوخت ملحفه زیپ دار و کاور لحاف باید طی شوند عبارت هستند از :

  1. مرحله اول

در آموزش دوخت کاور لحاف، ابتدا باید طول، ارتفاع و عرض تشک را به درستی اندازه گیری کنید. در صورتی که مایل هستید لحاف حالت آویزان داشته باشد باید لبه تشک را به سمت زمین، اندازه گیری نمایید. در صورتی که می خواهید لحاف را برای تخت های پایه دار بدوزید، نیازی به این اقدام نخواهد بود. با اندازه هایی که به دست تان می آید می توانید یک مستطیل درست کنید. دقت داشته باشید که اندازه باید حداقل ۲۵ سانتی متر باشد. بعد از محاسبه می توانید کاور لحاف را برش بزنید. کناری کاور لحاف را باید به اندازه ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر به سمت داخل چرخ نمایید.

 

  1. مرحله دوم آموزش دوخت کاور لحاف

بعد از اینکه قسمت اول را دوختید باید زیپ را روی درزی که ایجاد کرده اید بگذارید.

کاور تشک زیپ دار دیجی کالا

در آموزش دوخت ملحفه زیپی باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید. با استفاده از چرخ باید زیپ را که روی درز قرار داده اید به خوبی چرخ کنید. درجه چرخ را برای دوخت باید بالا ببرید، ولی برای بار دوم بهتر است که درجه را تا حدودی کمتر کنید. چسب و سوزن که کوک زده اید را باید از پشت باز کنید. درز دوخته شده را در این مرحله باید با استفاده از بشکاف به طور کامل باز کنید.

برای اینکه تشک درون لحاف جابجا نشود باید از جنس ملحفه، ۴ نوار درست کنید که طول آنها ۲۰ سانتی متر باشد. پس از آن می توانید نوارها را به ۴ گوشه کاور متصل نمایید. در انتها، هر یک از نوارهایی که به لحاف دوخته اید، باید گره بخورند. بهتر است که نوارها به جز گوشه های ملحفه، در وسط، بالا و پایین کاور هم دوخته شوند تا کیفیت کار بهبود یابد.

آپدیت شهریور ۱۴۰۲

۴-آموزش دوخت روتختی چین دار

آموزش دوخت روتختی چین دار برای تخت های تک نفره و دو نفره، تفاوت چندانی با همدیگر ندارد. برای این کار باید طول و عرض تخت خود را محاسبه کنید. برای روی تخت می توانید یک پارچه ساده را انتخاب کرده و برای چین های اطراف آن می توانید از پارچه طرح دار استفاده نمایید. اگر میخواهید روتختی چین دار برای تخت دو نفره بدوزید، رعایت مراحل زیر ضروری می باشد.

آموزش دوخت روتختی چین دار

·      نحوه اندازه گیری روتختی

ابتدا، شما باید تخت خود را اندازه بگیرید. اگر تخت شما دارای ابعاد ۱۶۰*۲۰۰ سانتی‌متر باشد، روتختی مناسب برای آن باید ۲۰۰*۲۲۰ سانتی‌متر باشد. همچنین، باید در نظر داشته باشید که چقدر می‌خواهید لبه‌های روتختی از تخت آویزان باشند. برای درزها، باید ۲ سانتی‌متر به ابعاد پارچه‌ای که قصد دارید برای روتختی در نظر بگیرید اضافه کنید. این روش کمک می‌کند تا روتختی شما پس از دوخت، ظاهر مناسبی داشته باشد. قبل از اینکه باقی مراحل را طی کنید، باید درزها را جهت جلوگیری از نخ کش شدن پارچه بدوزید. این امر باعث دوخت آسان و راحت روتختی می شود. جهت عدم قرارگیری درز در وسط پارچه، باید پارچه را از بالا تا پایین به سه بخش تقسیم کنید. سپس، با اضافه کردن جای درز به هر بخش می توانید باقی کار را جهت دوخت تکه های پارچه به همدیگر ادامه دهید.

·    آموزش دوخت روتختی

در آموزش دوخت روتختی چین دار، رعایت چند نکته باعث جلوگیری از اشتباهات احتمالی می‌شود. ابتدا پارچه‌های بالا و پایین را کنار هم قرار داده و تمام لبه‌ها را به طور یکنواخت سنجاق‌ کنید. سپس پارچه‌ها را چرخانده و گوشه‌ها را به شکل مثلث تا کنید. با سوزن و نخ، قسمت‌های تا خورده را کوک بزنید. حال الیاف و کرک‌های اضافی پارچه را از درز باز خارج کرده و به طور یکنواخت پخش کنید. سپس درز را بدوزید. در نهایت قسمت‌های کوک‌ خورده را با سوزن مخصوص لحاف دوزی محکم کرده تا مراحل بعدی دوخت به راحتی انجام ‌شود.

·      آموزش نحوه چین دار کردن پارچه روتختی

آموزش دوخت روتختی چین دار، کار چندان سختی نمی باشد. در آخرین مرحله نیاز است که پارچه روتختی را به سلیقه خود، چین دار کنید. روش های مختلفی برای ایجاد چین در پارچه روتختی وجود دارد:

  • استفاده از کش برای ایجاد چین های ریز و منظم
  • به کار بردن پایه چین سوزنی و چیدن پارچه روی آن بدون نیاز به کش (این روش باعث ایجاد چین های یکدست تری بر روی پارچه می شود.)
  • چین دادن دستی پارچه پایینی به صورت مرتب و پلیسه و سپس وصل کردن آن به تشک

انتخاب روش مناسب جهت چین دار کردن روتختی بستگی به نوع پارچه، حجم کار و سلیقه شخصی دارد. با آزمون و خطا می توانید مناسب ترین روش را برای پروژه خیاطی خود انتخاب کنید.

۵-آموزش دوخت روتختی چهل تکه دوزی

در این قسمت قصد داریم آموزش دوخت روتختی چهل تکه دوزی را برای شما عزیزان توضیح دهیم. برای دوخت این نوع روتختی به چندین رنگ پارچه و پشم شیشه نیاز دارید. ابتدا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید که شامل چرخ خیاطی، نخ، قیچی و… است.

آموزش دوخت روتختی و لحاف چهل تکه
در مرحله اول، تعدادی مربع با اندازه ۱۰ سانتیمتر را از پارچه های مختلف به طور دلخواه تهیه کنید. برای این کار، پارچه های مورد نظر را به طول ۱۰ سانتیمتر ببرید.

سپس آنها را برش دهید تا به مربع های ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر برسید.

حالا مربع های آماده شده را به دلخواه و با توجه به طرح و مدلی که میخواهید، کنار هم قرار دهید. میتوانید مربع ها را به شکل های مختلفی کنار هم قرار دهید. این مورد بستگی به سلیقه شما دارد.

یک لایه پارچه را در نظر گرفته و پشم شیشه را در وسط آن قرار دهید. سپس یک لایه دیگر از پارچه روی آن قرار دهید و با استفاده از چرخ خیاطی آنها را بدوزید. در صورتی که متصل کردن پارچه و پشم شیشه با چرخ خیاطی برای شما مشکل است، میتوانید از سوزن و نخ استفاده کنید. نوع دوخت بهتر است به شکل ضربدری باشد.

سپس مربع های آماده شده را کنار هم قرار داده و تا حد امکان قطعات را پشت سر هم وصل کنید. این کار را تا زمانی که به اندازه و ابعاد مورد نظرتان رسیدید، ادامه دهید. با این روش می توانید روتختی چهل تکه زیبای خود را دوخته و از دیدن آن لذت ببرید.

۶-آموزش دوخت روتختی بافتنی

آموزش دوخت روتختی بافتنی

در این قسمت قصد داریم به آموزش دوخت روتختی بافتنی  اشاره نماییم. روش های متعددی جهت بافت روتختی وجود دارد. با توجه به سلیقه خود می توانید هر کدام از روش های بافت مورد علاقه خود را انتخاب کنید. شما می توانید برای این کار موتیف ها را به شکل گل یا هر شکل دیگری که مدنظرتان است، بافته و در نهایت آنها را به همدیگر متصل کنید. با تقسیم ابعاد روتختی بر اندازه موتیف، تعداد موتیف به دست خواهد آمد. با این کار متوجه خواهید شد که باید چه تعداد موتیف تهیه نمایید.

با کسر حاشیه دور روتختی از اندازه روتختی عددی به دست می آید. سپس عدد به دست آمده را بر اندازه موتیف تقسیم کنید. بقیه موارد هم به مهارت شما در بافت روتختی بستگی دارد.

 روتختی بافتنی با موتیف در واقع نوعی بافت خاص و نحوه اتصال آنها به یکدیگر می باشد. اگر با نحوه بافت موتیف با نقشه آشنا باشید، نصف مسیر را جهت دوخت روتختی طی کرده اید. دوخت روتختی بافتنی، روش های مختلفی داشته و انتخاب روش مناسب به سلیقه شما بستگی دارد. توصیه ما به شما این است که حتما از آموزش کلیپ های موجود در اینترنت در این رابطه استفاده نمایید.

اگز آموزش های بیشتر نیاز داشتید در کامنت ها بنویسید تا آموزش های لازم در سایت قرار بگیرد

1 دیدگاه برای “صفر تا ۱۰۰ آموزش دوخت انواع روتختی و ملحفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *