زیر ۲ دقیقه پارچه پنبه‌ای را از پلاستیکی تشخیص دهید!

راه تشخیص پارچه پنبه‌ای از پلاستیکی

الیاف پارچه به سه دسته تقسیم می‌شوند: الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از هردو می‌تواند باشد. با توجه به ویژگی هایی که هر کدام از این الیاف‌ها دارند، مزایا و معایب متفاوتی را شامل می‌شوند. در اینجا سعی خواهیم کرد پس از یک معرفی کوتاه، راه تشخیص آنها را به شما بگوییم:

 

خرید محافظ تشک رویا 

 

الیاف طبیعی به دو دسته گیاهی و حیوانی تقسیم می شود. الیاف گیاهی بیشتر از فرآوری پنبه، کتان، بامبو و سایر گیاهان تهیه می شود. الیاف حیوانی نیز شامل انواع پر و پشم می باشد.  مواد طبیعی به شکل تاروپود درمی‌آیند سپس به شکل پارچه و دیگر محصولات بافته می‌شوند.

الیاف طبیعی شامل موارد زیر است:

  1. پارچه الیاف گیاهی: پارچه کتان، پارچه نخ پنبه
  2. پارچه الیاف حیوانی: پارچه کشمیر، ابریشم، موهر، پشم
  3. پارچه الیاف معدنی: فلزی، شیشه

از بین بردن لکه لباس با آب

 

  • پارچه الیاف مصنوعی چیست؟

الیاف مصنوعی ، به دسته ای از الیاف نساجی گفته می شود که توسط روش های خاص و به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است از طبیعت گرفته شده باشند و دارای تنوع بسیاری هستند. الیاف مصنوعی می تواند در دسته ویرجین یا بازیافتی باشد.

الیاف مصنوعی را عموما به اسم پشم شیشه نیز می شناسند. پر مصرف ترین الیاف استفاده شده در لحاف، هالو می باشد.

 

در اینجا بخوانید: بهترین و بدترین نوع پارچه برای دوخت روتختی 

الیاف مصنوعی شامل موارد زیر است:

  • پلی استر:پلی استر مانند نایلون کاملا مصنوعی است و مقاومت زیادی در برابر چروک شدن دارند. به حدی که بعد از شست و شو و خیس شدن نیز چروک نمی‌شوند. گاهی اوقات پلی استر را با الیاف طبیعی مخلوط  می کنند، که در تهیه منسوجات سبک وزن مانند پارچه‌ های پرده ای پیراهن ، بلوز ، ساتن مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به علت خاصیت اتو پذیری زیاد در تهیه پارچه‌ های پلیسه زنانه  مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ویسکوز:ویسکوز نوعی از پارچه است که گرما از آن به راحتی منتقل می‌شود. بنابراین شما احساس گرما  می کنید.  از آنجایی که ویسکوز از ابریشم خنک تر است ، مسنوجات بسیار نرم و لطیفی را می توان از آن تهیه کرد.
  • نایلون:انواع مختلف نایلون جزء الیاف مصنوعی است و استحکام بالایی در برابر سایش و کشش دارند و به گونه ای قابلیت الاستیک دارد. همچنین سریع خشک می شود و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم اند.

فیلم مشاهده تفاوت بین الیاف هالو و الیاف بازیافتی 

  • راهنمای شستشوی انواع پارچه

الیاف طبیعی: به طور کلی معمولا الیاف طبیعی باید با آب سرد و دست شسته شود و  بهتر است با استفاده از ماشین لباسشویی شسته نشوند.

الیاف مصنوعی: به طور کلی چون الیاف مصنوعی دوام بیشتری دارد به هر روشی آن را می توان شست ولی بعد از خشک شدن حتما باید اتو شوند.

چرا پارچه آب می‌رود

  • نحوه شتشوی پارچه‌های پلی استر: بهتر است با آب ولرم شسته شود.
  • نحوه شتشوی پارچه‌های ابریشم: حتما باید با دست و آب سرد شسته شود و تا جایی که ممکن است نباید از ماشین لباسشویی استفاده شود.
  • نحوه شتشوی پارچه‌های پشمی: این الیاف حتما باید با آب سرد شسته شود در غیر این‌صورت تغییر سایز می‌دهند.
  • پارچه نایلونی: از آنجایی که نابلون استحکام زیادی دارد، می توانید برای شست و شوی آن از هر روشی استفاده کنید، اما حتما باید از اتو استفاده کنید.
  • نحوه شتشوی پارچه‌های کتان: این نوع الیاف باید با آب سرد و صابون شسته شود، در شست‌وشوی الیاف کتان نباید از شوینده‌های آنزیم‌دار قوی استفاده کرد، زیرا باعث خشک شدن بیش از حد کتان می‌شود.
  • نحوه شتشوی پارچه‌های پنبه‌ای ترک: پنبه باید با آب سرد و شوینده مناسب شسته شود و بهتر است برای خشک شدن آب آن به خوبی گرفته شود.

 چرا لباسام آب میره؟

در اینجا بخوانید: جامع‌ترین راهنمای شتسشوی انواع پارچه

اصلی ترین تفاوت پارچه‌های الیاف طبیعی و مصنوعی

 

  1. مشخص ترین تفاوتی که الیاف طبیعی و مصنوعی با یکدیگر دارند، منشأ تولید آنهاست. الیاف طبیعی منشأ گیاهی یا حیوانی دارند در تولید الیاف طبیعی هیچ‌گونه تغییری روی الیاف طبیعی ایجاد نمی‌شود و به طور مستقیم به الیاف قبل استفاده تبدیل می‌شوند. اما الیاف مصنوعی ساخته دست بشر هست و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته و تولید می شوند.
  2. الیاف طبیعی تجدید پذیر هستند و آسیب چندانی به طبیعت وارد نمی کنند. اما الیاف مصنوعی تجدید ناپذیر هستند در نتیجه منجر به آسیب رساندن به طبیعت خواهند شد.
  3. تفاوت بعدی در هزینه تولید این الیاف ها است. با این تفاوت که هزینه تولید الیاف مصنوعی از الیاف طبیعی بیشتر است!
  4. به این نکته توجه کنید که پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی مثل بامبو، پشم و ابریشم ساخته می‌شوند قابلیت تنظیم حرارت دارند، چرا و چگونه؟

 این الیاف ذرات هوا را لا‌به‌ لای چین‌ها و سوراخ‌های ریز پارچه‌ ها به دام می‌ اندازند. این هوای حبس شده به‌ عنوان یک عایق برای تولید گرما در روزهای سرد فصل زمستان، و سرما در روزهای گرم فصل تابستان استفاده می‌شود.

 مثلاً اگر دقت کنید متوجه می‌شوید بسیاری از اسکی‌ بازان زیر لباس‌های اصلی خود از چند لایه لباس دوخته‌ شده از ابریشم خالص استفاده می‌ کنند تا بتوانند دمای بدن خود را در حال اسکی کردن تنظیم کنند.

  1. از نظر دوام و پایداری باید به این نکته اشاره کرد که الیاف مصنوعی از الیاف طبیعی بادوام تر و مقاوم تر است.
  2. از نظر جذب آب می‌توان گفت که الیاف طبیعی به نسبت الیاف مصنوعی جذب آب بیشتریی انجام می‌دهند.
  3. احتمالا در هنگام شست و شو دقت کرده اید و متوجه این نکته شده اید که یکسری از پارچه‌ها زودتر و بیشتر چروک می‌شوند، به طور کلی پارچه‌های ساخته از الیاف طبیعی در مقایسه با الیاف مصنوعی راحت تر و بیشتر چروک میشوند.
  4. الیاف مصنوعی در انواع مختلفی در دسترس هستند، اما بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آنها بدون داشتن دانش و مهارت کافی کار بسیار دشواری می باشد.
  5. در آخر باید به این نکته توجه کرد که الیاف طبیعی به خاطر ماهیت محیط زیستی که دارند راحت تر تجزیه و جذب طبیعت می‌شوند در حالیکه الیاف مصنوعی این گونه نیستند.
  6. اگر لحاظ قیمت بخواهیم الیاف طبیعی را با الیاف مصنوعی مقایسه کنیم متوجه می شویم، از آنجایی که الیاف مصنوعی طی پروسه ای نسبتا طولانی به الیاف طبیعی تولید می شود قیمت بالاتری دارد.
  7. از لحاظ کیفیت الیاف طبیعی چون منشا گیاهی دارد و کاملا طبیعی است از الیاف مصنوعی که مواد شیمیایی دارد، بهتر است. پس بهتر است از الیاف طبیعی استفاده کنیم.

 

تفاوت الیاف طبیعی و مصنوعی

سوال اصلی اینجاست که کدام الیاف برای تولید لحاف بهتر است؟

امروزه به دلیل بالا بودن قیمت الیاف طبیعی و همچنین حساسیت زا بودن این الیاف در برخی موارد، و همچنین رعایت حقوق حیوانات و جلوگیری از کشتن آنها، بهترین گزینه برای تولید لحاف، الیاف مصنوعی ضد حساسیت می باشد که می‌توانید نمونه‌های آن‌ها را با بهترین قیمت در فروشگاه دواج پیدا کنید.

2 دیدگاه برای “زیر ۲ دقیقه پارچه پنبه‌ای را از پلاستیکی تشخیص دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *