آبرفت پارچه یعنی چه؟راه‌های جلوگیری از آن

چرا پارچه آب می‌رود

 آبرفت (کوتاه شدن پارچه بعد از شستشو) چیست؟ 

 

آبرفت پارچه را هنگامی می گویند که بعد از شستشو سایز طرح دوخته شده با پارچه کوچک تر می شود، برای مثال لباس سایز xl به L تغییر سایز می دهد و این اتفاق در ملحفه باعث کوچک تر شدن ابعاد پارچه و در نتیجه قرار نگرفتن درست کش ملحفه بر سرجای مشخص شده خود و در نهایت عدم استفاده از ملافه به علت دررفتن دائم کش و نامناسب بودن سایز ملافه است، البته این مسئله در پوشاک و لباس‌های دوخته شده نیز رخ می‌دهد. آبرفت در صنعت نساجی و پوشاک، یک موضوع بسیار پر اهمیت و قابل بررسی می‌باشد.

در تولیدات پارچه به خصوص پارچه‌های تریکو و کشباف، نوع نخ و وجود منفذها در پارچه باعث ایجاد یک حالت ارتجاعی می‌شوند که پس از شستشو با دمای مناسب، پارچه تغییر سایز داده و کوچک‌تر می‌شوند، به این کاهش سایز آبرفت پارچه گفته می‌شود که معمولا کاهش عرض، بیش از طول پارچه می‌باشد.

 

آبرفت پارچه یعنی چه؟راه‌های جلوگیری از آن

میزان زیادی از آبرفت پارچه، در مرحله تکمیل و کامپکت گرفته شده و تقریبا پارچه در اندازه‌ی واقعی، تثبیت می گردد. در این عملیات حلقه‌های بافت الیاف در هم چفت‌تر می‌شوند . در لباس نیز همانند پارچه آبرفت وجود دارد، معمولا بافت‌های زمستانی که به صورت تکه‌ای بافت می‌شوند یا لباس‌هایی که با پارچه‌ی خام دوخته شده و سپس به رنگرزی می‌روند، به دلیل اینکه پارچه‌هایشان مرحله‌ی تکمیل را طی نکرده و آبرفت گرفته نشده، دارای ثبات نسبی نیز نمی‌باشند.

معمولا در این مواقع، یک نمونه‌ی کامل دوخته می‌شود مرحله‌ی شستشو و تکمیل را گذرانده و سپس طبق تغییراتی که در طول و عرض لباس ایجاد می‌گردد، اندازه‌ی الگو و برش تعیین می‌گردد. در برخی از بافت‌های زمستانی، به جای شستشو ، عملیات پرس انجام می‌شود و در برخی نیز بدلیل داشتن ثبات ذاتی نخ، هیچ عملیاتی صورت نمی‌گیرد .

جنس پارچه های استفاده شده در ملحفه های تولید دواج دارای درصدی از پلی استر می باشند که کمک به استحکام هرچه بیشتر ساختار پارچه ها خواهند کرد.

بهترین گزینه برای جلوگیری از آبرفت پارچه بعد از شستشو

روتختی های تولید شده از پلی استرو نایلون که دارای بافت سبک و تارهای نازکی است را روتختی میکرو می نامند. روتختی های میکروفیبر جایگزین خوبی برای روتختی های ابریشمی هستند چراکه، سبکی و نرمی پارچه های ابریشمی را دارند و به اندازه ی پارچه های ابریشمی گران نیستند. مقاومت در برابر شست و شو و چروک شدن از دیگر مزیت های روتختی هایMicrofiber  است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *